VIRTAA!
OPETTAJANKOULUTTAJIEN YHTEISÖSTÄ VOIMAA

Virtaa! Opettajankouluttajan yhteisöstä voimaa -vertaisryhmätoiminnassa pureudutaan yhdessä tutkivalla otteella opettajankoulutuksen ajankohtaisiin kysymyksiin sekä kansallisella, että paikallisella tasolla.

 

Toiminnan tavoitteena on sekä oppia ammatillisesti uutta, että antaa tukea vertaisryhmässä. Ainerajat ylittävä ryhmä tuo myös yhteen eri työuran vaiheissa olevia opettajankouluttajia.

Kansallisen tason kaikille yhteistyöyliopistojen opettajankouluttajille avoimissa verkkotapaamisissa kuullaan valmisteltuja esityksiä sekä keskustellaan, verkostoidutaan ja kohdataan kollegoita ympäri Suomen.

Paikallisissa tapaamissa käsitellään ryhmän toiveiden mukaisesti ajankohtaisia ilmiöitä, kiinnostavia tutkimuksia ja jaetaan parhaita käytänteitä. Ilmoittautuminen lukukauden 21/22 paikallisiin ryhmiin on päättynyt.

 

 

Kansalliset tapaamiset

Untitled-1-06_edited.png

Keskiviikkona 26.10. klo 14.15–15.45

Lapin yliopiston dosentti Marjaana Kangas alustaa aiheesta:

Leikillisyys ja pelillisyys opetuksessa ja koulutuksessa

 

Alustuksen jälkeen jatketaan yhteisellä keskustelulla. Seminaariin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

 

Zoom-linkki:

https://helsinki.zoom.us/j/62813555141?pwd=RU1pRm1ZY2hwWDhLN3VGbVkzYklHZz09

Meeting ID: 628 1355 5141
Passcode: virtaa

Untitled-1-06.png

Maanantaina 21.11.2022 klo 12.15–15.55

Kirjallisuusterapiaohjaaja,

opettajankouluttaja Merja Kauppinen

Jyväskylän yliopisto

 

Polkuja minuun ja meihin - kirjallisuusterapia opettajuuden tukemisessa ja ryhmän hyvinvoinnin lisäämisessä

Sanat tekevät hyvää – sekä omat sanat että muiden muotoilemat, sekä itselle suunnatut että ryhmässä jaetut. Kirjallisuusterapeuttiset menetelmät tarjoavat matalan kynnyksen reittejä sanojen voimauttavaan ja hoitavaan puoleen. Ne auttavat pohtimaan opettajuutta, jäsentämään ja selkeyttämään mielen maisemia sekä löytämään yhteyksiä kohtaamisten, muistojen ja ilmiöiden välille. Fiktion herättämät tunnekokemukset ja niiden merkityksellistäminen ovat kirjallisuusterapeuttisten menetelmien ydintä. Taidemenetelmät auttavat hahmottamaan piilossa olevaa ja tiedostamatonta sekä saamaan sitä esiin itselle ja muille. Työpajassa tutustutaan kirjallisuusterapiaan itsetuntemuksessa, opetuksessa ja kasvatuksessa harjoitusten sekä esimerkkien ja kirjallisuuden kautta.

 

Ilmoittautumiset tähän tapahtumaan, 14.11.2022 mennessä merja.a.kauppinen@jyu.fi

 

Pajan Zoom-linkki:

https://jyufi.zoom.us/j/4544979479?pwd=dzBaUUE1Rlk0TG5BbkVMM1FPSk9nQT09

Meeting ID: 454 497 9479

Passcode: 482174

Materiaalia menneistä tapahtumista

 Itä-Suomen yliopiston professori

Laura Hirsto:

OPPIMISANALYTIIKKA OPETTAJAN PEDAGOGISENA TYÖVÄLINEENÄ

 

Luennon tallenne: 
https://vimeopro.com/hufbs/eted

salasanan saa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen tuija.corner@helsinki.fi

Luento on osa Virtaa! Opettajankouluttajien yhteisöstä voimaa -luentosarjaa.  

Lukemistoa:

OAHOT – Oppimisanalytiikan hyödyntäminen itseohjatun oppimisen tukemisessa koulutuspolun eri vaiheissa -tutkimushankkeen blogi: https://blogs.uef.fi/oahot/

 

Hirsto, L., Valtonen, T., Saqr, M., Hallberg, S., Sointu, E., Kankaanpää, J. & Väisänen, S. (2022). Pupils’ experiences of utilizing learning analytics to support self-regulated learning in two phenomenon-based study modules. In E. Langran (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1682-1688). San Diego, CA, United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved from https://www.learntechlib.org/primary/p/220967/.

 

Sointu, E., Saqr, M., Valtonen, T., Hallberg, S., Väisänen, S., Kankaanpää, J., Tuominen, V. & Hirsto, L. (2022). Emotional behavior in quantitative research methods course for preservice teachers. Learning analytics approach. In E. Langran (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1880-1889). San Diego, CA, United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved from https://www.learntechlib.org/primary/p/220997/.