
Nina Seljo
Vahvuusmentorointi – kehittämistutkimus opettajan vahvuusperustaisesta tukemisesta työuran induktiovaiheessa
Väitöskirjassani tutkin, miten luonteenvahvuusintervention ja mentoroinnin yhdistelmällä eli vahvuusmentoroinnilla voi tukea uransa alussa olevaa perusopetuksen opettajaa. Vahvuusmentoroinnissa keskitytään opettajan omien vahvuuksien tunnistamiseen, hyödyntämiseen ja kehittämiseen työn kontekstissa.
Tulosten perusteella luonteenvahvuustyöskentelyn yhdistäminen mentorointiin tukee opettajan kokemusta ammatillisesta kehittymisestä ja työssä onnistumisesta.
Toivoisin, että väitöskirjastani jäisi elämään tämä yksi lause/ajatus:
Jokaisen opettajan kannattaa tuntea omat vahvuutensa, koska niistä voi olla iloa työssä jaksamisessa ja onnistumisessa, ja myöhemmin oppilaidenkin vahvuuksien tunnistamisessa.
Opettajan omien vahvuuksien tunteminen voi auttaa omassa työssä jaksamisessa, työssä onnistumisessa ja myös oppilaiden vahvuuksien tunnistamisessa.
Parasta väitöskirjaprojektissa oli:
Ainutlaatuinen mahdollisuus syventyä ajatteluun ja uuden oppimiseen. Tutkimuksen tekemisen ja sen sisältöjen lisäksi opin paljon opettajuudesta ja myös omista vahvuuksistani.
Tätä kysymystä haluaisin tarkastella/lähdin tarkastelemaan seuraavaksi:
Miten suomalaista opettajankoulutusta ja induktiovaiheen ammatillista tukea kannattaisi kehittää niin, että ne vastaisivat nykyistä paremmin työelämän haasteisiin?