
Janica Vinni-Laakso
Development of students' science motivation in Finnish basic education (suom. Luonnontiedon motivaation kehittyminen suomalaisessa peruskoulussa)
Väitöskirjassani tutkin luonnontiedon motivaation kehitystä perusopetuksessa sekä sukupuolen vaikutusta tähän kehitykseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös oppilaiden motivaation, tarkemmin odotusten ja arvostusten, vaikutusta koulumenestykseen ja ammatillisiin tavoitteisiin matematiikan, luonnontieteen ja teknologian (LUMA) aloilla. Tulokset osoittivat, että vahva usko omaan osaamiseen ylläpitää luonnontiedon motivaation positiivista kehitystä sekä suojaa opiskelussa koetuilta kustannuksilta peruskoulun aikana. Lisäksi oppilaiden kiinnostus luonnontietoa kohtaan ennusti myöhempiä ammatillisia tavoitteita LUMA-aloilla.
Toivoisin, että väitöskirjastani jäisi elämään tämä yksi lause/ajatus:
Suomessa tytöt ovat motivoituneita luonnontiedon opiskeluun ja saavat keskimäärin poikia parempia arvosanoja matematiikan ja luonnontiedon oppiaineissa peruskoulun aikana. Nykyään tytöt ovat myös poikia kiinnostuneempia LUMA ammateista mukaan lukien lääketieteen alat, joissa vahvaa LUMA osaamista tarvitaan. Tyttöjen luonnontiedon motivaatiota ja akateemista valmiutta tulisi koulussa pystyä ylläpitämään ja vahvistamaan monipuolisen LUMA osaamisen varmistamiseksi tulevaisuudessa.
Parasta väitöskirjaprojektissa oli:
Parasta oli opetella tieteellisen tutkimuksen tekemistä ja erityisen hienoa, että pystyin väitöskirjassani tarkastelemaan itseäni kiinnostavaa aihetta eli oppilaiden motivaation kehittymistä pitkittäisaineistoilla, jotka kattavat koko peruskoulun. Väitöskirjaprojektin ajan toimin koordinaatiotehtävissä eri tutkimushankkeissa ja uskon, että siitä kertyneistä opeista on suurta hyötyä tutkijan uralla jatkossa.
Tätä kysymystä haluaisin tarkastella/lähdin tarkastelemaan seuraavaksi:
Väitöskirjassani havaitsin, että yläkoulussa erityisesti matematiikka ja fysiikka olivat keskeiset oppiaineet oppilaiden motivaation eriytymisessä. Nyt tarkastelen, millaisia kehityksellisiä motivaatioprofiileja (tasaisia, laskevia tai nousevia) on tunnistettavissa fysiikan opiskelussa yläkoulun aikana ja motivaatioprofiileiden sukupuolittuneisuutta. Lisäksi tarkastelen, eroavatko motivaatioprofiilit koulumenestyksessä ja ammatillisissa tavoitteissa LUMA-aloilla.
