
Tiina Yrjänheikki
Lesson Study-menetelmän soveltaminen minäpystyvyyden kehittämisprosessissa matematiikan oppimisen kontekstissa
Väitöskirjassa tarkastellaan Lesson Study -menetelmän soveltuvuutta suomalaiseen koulumaailmaan. Väitöstutkimus osoittaa, että kansainvälisesti käytetty Lesson Study-menetelmä soveltuu hyödynnettäväksi myös suomalaisessa peruskoulussa, erityisesti matematiikan oppiaineessa. Tulosten mukaan menetelmä auttaa kehittämään oppilaan, opettajaopiskelijan ja opettajan osaamista sekä tukemaan oppijan minäpystyvyyttä. Lisäksi tutkimus avaa, miten menetelmä ohjaa opettajaa ja opettajankouluttajaa toimimaan oman työnsä tutkijana.
Toivoisin, että väitöskirjastani jäisi elämään tämä yksi lause/ajatus:
Lesson Study-menetelmän tehokkuus ja mielekkyys perustuvat tutkivaan otteeseen, vuorovaikutukselliseen ja asiantuntijoita sisältävään toimintaympäristöön, jossa fokus on jatkuvasti oppilaan oppimisen havainnoinnissa.
Parasta väitöskirjaprojektissa oli:
Matka minäpystyvyyteen. Oli kiinnostavaa perehtyä minäpystyvyyden merkitykseen ihmisen käyttäytymisessä ja toiminnassa sekä keinoihin (Lesson Study), joiden avulla minäpystyvyyttä voidaan tukea. Kiinnostavaa oli myös toimia oman työnsä tutkijana.
Tätä kysymystä haluaisin tarkastella/lähdin tarkastelemaan seuraavaksi:
Miten Lesson Study-menetelmää voisi hyödyntää kansallisesti suomalaisten opettajien kestävän ja jatkuvan oppimisen polun rakentamisessa, jossa huomioidaan opettajankoulutuksen, induktiovaiheen ja opettajan uranaikaisen täydennyskouluttautumisen tasot.